ČEZ JIZERSKÁ 50
9. 2. 2025
Zbývá 1306 startovních čísel.
6.3.2023
Libor Šourek si letos zajel svou 30. Jizerskou 50 a zaslouženě se tak stal novým členem Klubu mistrů. Poprvé stanul na startu memoriálu v roce 1987 s červenými běžkami značky Rubín a s hliníkovými holemi. Dnes s úsměvem vzpomíná na startovné za 50 Kč i na buřty s hořčicí na občerstvovacích stanicích.
Třicet. Bohužel ne roků, ale zaplať pánbůh, třicet odjetých Jizerských padesátek na běžkách! Trochu zavzpomínám nač si vzpomenu…Jak to u mě začalo? Bylo mi dvacet let a ve velké hojnosti jsem holdoval pivu a běžky mi do té doby sloužily pro zimní návštěvy hospod. Při jednom posezení na chatě Černá Studnice u rozhledny jsme se s kamarádem Mírou vyhecovali, že pojedeme Jizerskou padesátku. Startovné tehdy na podzim roku 1986 stálo 50 Kč, platilo se složenkou a bylo podmíněno lékařskou prohlídkou s razítkem na přihlášce. Startovní číslo s propozicemi chodilo domů ve velké obálce poštou. Tenkrát z naší vesnice Velké Hamry II jezdil celý autobus mužů i žen za TJ Sokol Hamrska na Jizerskou 50. Mnoho let jezdím už jen já sám z této vesnice za skupinu Olympic.
Můj první start byl v roce 1987, poslední lednová neděle, startovalo se na Hrabětické louce a byl to ročník s doposud rekordní účastí. Přijeli jsme brzy ráno autobusem k Hrabětické kapličce a zde již stálo podél silnic mnoho autobusů i nákladních skříňových aut Praga V3S, v kterých se topilo malými kamínky na dřevo. Mnozí účastnici přijeli i o den dříve, protože osobních aut bylo tehdy poskromnu. Start byl hromadný po jednotlivých vlnách, a to i podle toho, jakou si kdo v předcházejícím ročníku vlnu vyjel. Já coby nováček jsem startoval z poslední vlny a postupně se v dalších ročnících prokousával dopředu a dnes již dlouhá léta jezdím z první vlny.
Na startu byla zvláštní atmosféra. Každý se snažil hlídat si celé hole a běžky – v mnoha případech byly hole bambusové a běžky dřevěné, např. sovětské výroby značky Visla. Vázání byla hliníková na pérko a mnoho lyžařů si pérka vázala provázky, aby o něj někdo při hromadném startu nezavadil holí či lyží. Pokud by pérko vylítlo, tak aby bylo zajištěno proti ztrátě ve sněhu a mohlo se jen nacvaknout a pokračovat dál. Při startu byl dost velký praskot holí i lyží a to byl pro závodníka skoro jistý konec…
Start, který byl široký na Hrabětické louce se zúžil do tzv. trychtýře u lesa. Jezdilo se ve šponovkách s podkolenkami a větrovkami a vlněnými čepicemi. Startovní čísla byla látková. Před startem se na mazání lyží používaly letlampy na technický benzín, plynové propanbutanové hořáky a žehličky na tuhý líh. Já jsem tenkrát startoval na běžkách červené barvy značky Rubín s hliníkovými holemi společně se svým kamarádem a naším prvním cílem bylo dojet na kontrolu k chatě Smědava do limitu. Pokud by se nám to nepovedlo, sbalil by nás sběrný autobus.
Do této doby jsem na běžkách spíše chodil než se vozil a využíval stylu, který je při běžkování typický. Zima toho roku byla zimou bohatou na sníh a vzpomínám si, že když jsme přijeli na kontrolu a občerstvovací stanici k chatě Smědava, tak zde bylo tolik sněhu, že ze zde zaparkované Škody 1203 koukal jen štít se střechou.
Na této kontrole se podávaly k občerstvení buřty s chlebem a hořčicí na papírovém tácku. Mnoho rádoby závodníků si zde sundávali startovní čísla, aby nebyli diskvalifikováni a šli se doobčerstvit pivem a rumem do chaty. Na startu, při kontrolách a v cíli kontroloři křížkovali projíždějící čísla závodníků na papír. Na občerstvovačkách se podával: čaj s citrónem, kostkový cukr, rozsypaná sůl, rozinky, pomeranče, čokoláda, tatranky a již zmiňované pro někoho nepochopitelné buřty. Byla to první a poslední trasa Jizerské padesátky na které jsem si občerstvovací stanice opravdu užil a vychutnal - od té doby jen na občerstvovacích stanicích něco v rychlosti pojím bez zastávky.
Celou trasu jsme jeli společně se svým kamarádem. Byl jsem lepší než on a před cílem jsem na něj počkal a udělal milé gesto, pustil jsem ho před sebe. V cíli a na startu ještě dlouho nebyl takový komfort jako máme dnes. Něco jsme v Bedřichově v cíli v rychlosti pojedli, napili a šli přes Královku pěšky a pak na běžkách k autobusu se převléct do suchého, opět na Hrabětice.
Tenkrát jsme tuto trasu, která byla opravdu zřejmě ještě padesátikilometrová, objeli za 5 hodin a 5 minut. Mě se postupně podařilo ujet Jizerskou 50 za 2 hodiny a 35 minut. V té době jsem odhodil hospodský půllitr a začal se věnovat běžkám a laufům po celém světě. Prokousal jsem se na do prvních vln a můj kamarád, který tenkrát se mnou vyrazil a pro něhož to byla první a zároveň poslední Jizerská 50, se propil do první hospodské ligy. Ze mě se naštěstí nestal protivný abstinent a pivo mi dodneška slouží k doplňování minerálů a na osvěžení. Zřejmě Jizerské 50 vděčím za to, že jsem neskončil u piva jako můj kamarád.
Díky své běžkařské historii mohu porovnat, jak se vše změnilo ku prospěchu všech laufařů a na čínské nudle zalité vlažnou vodou si už nikdo ani nevzpomene. Jaký komfort máme na startu, v cíli, na trati, jak jsou upravené stopy a jaká je atmosféra. Organizátorům Jizerské 50 se nedá posledních pět konaných ročníků nic vytknout a stali se tak vzorem pro ostatní obdobné závody. Snad jen takové mé přání, aby se tato trať prodloužila na poctivých 50 kilometrů, třeba směrem k Předělu.
Na závěr bych se chtěl podělit o svůj zážitek ze svého prvního Vasova běhu v roce 1996. Když jsem přijel do cíle, tak zhruba 4 hodiny po mě přijel osmdesátiletý bělovlasý vousatý Švéd, který právě dokončil svůj padesátý Vasák! I u nás v Česku máme takového podobného laufaře – je jím kamarád Láďa Mizera z Liberce. Seznámil jsem se s ním právě na tomto závodě a začal jsem po něm a po Standovi Řezáčovi jezdit laufy na hladkých lyžích. Láďa má za sebou 38 odjetých Jizerských 50 a 22 odjetých Vasáků. Že jej možná neznáte? Je to člověk, který rok co rok naváží na saních sníh na straně okolo Krásné Máří.
Organizátorům Jizerské 50 i Láďovi patří velké díky a SKOL!
Pošli článek dál
×
9. 2. 2025
Zbývá 1306 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 590 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 753 startovních čísel.
7. 2. 2025
Zbývá 252 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 300 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 214 startovních čísel.
7. 2. 2025
Registrace budou již brzy spuštěny
7. 2. 2025
Zbývá 82 startovních čísel.