ČEZ JIZERSKÁ 50
1. 2. 2026
26.11.2024
Nejvíce navštěvované nástupní místo Jizerské magistrály čekají v následujících letech velké změny. V Bedřichově probíhají velké investice do technického zasněžování a v plánu je také kompletně nové zázemí – v prostoru stadionu vyrostou nové šatny, zázemí pro rolby a také krytá víceúčelová místnost. Nejen o plánovaných investicích, ale také o tom, jak vlastně funguje úprava stop a jak můžeš pomoci i ty nám v rozhovoru odpovídá Martin Kunc, ředitel Jizerské o.p.s., která se v Jizerských horách stará o úpravu 250 kilometrů běžkařských tras.
Jaké novinky se plánují na stadionu v Bedřichově?
Velkou plánovanou investicí je nové zázemí, které mimo šaten, WC a sprch nabídne také krytý víceúčelový prostor i nové moderní garáže pro rolby na úpravu Jizerské magistrály, a zajistí tak běžkařům výrazné zvýšení komfortu. Tento projekt má v současné době již platné stavební povolení a bude realizován v nejbližších letech. Máme se na co těšit.
Na co se běžkaři mohou těšit už v této zimní sezóně?
Díky prostředkům získaným z nadace ČEZ jsme pro nadcházející zimní sezónu byli schopni posílit klasické zasněžování na stadionu o 1 sněžné dělo. Díky testování dalších kusů zasněžovací techniky budeme mít celkem tuto zimu k dispozici celkem 9 kusů zasněžovací techniky. Jsme připraveni a jakmile to teploty dovolí, začneme naplno zasněžovat.
Revoluční novinkou bude v letošním roce technologie Snow PRO 70 od společnosti Demaclenko, která umožňuje výrobu technického sněhu i při teplotách nad bodem mrazu. Zařízení vyšlo na zhruba 8 milionů korun a je schopno vyrobit 70 m3 sněhu za 24 hodin. Zařízení by se mělo objevit na stadionu v Bedřichově už začátkem prosince a dlouhodobě bude garantovat zhruba kilometrový okruh pro běžkaře po celou zimní sezónu bez ohledu na aktuální teploty. V České republice budeme prvním místem, kde bude tato technologie využívána pro běžkaře. Efektivita technologie je ale výrazně nižší než tradiční zasněžování, a proto jakmile teploty klesnou pod bod mrazu, Snow PRO nahradí tradiční zasněžovací technika.
Jak výroba technického sněhu probíhá a jaké látky jsou k tomu využívány?
Stejně jako u klasického zasněžování se jedná pouze o vodu, vzduch a elektřinu. Nejsou využívány žádné chemické přísady ani jiné látky. Zařízení funguje podobně jako mrazák – vzniknou drobné zmrzlé sněhové krystalky, které jsou následně distribuovány na velké sněhové hromady, kde si udržují nízkou teplotu a neroztají. Vodu čerpáme pouze z nedaleké retenční nádrže, kam se na jaře z velké části opět vrací, když sníh taje. Je to takový lokální koloběh. Není to tak, že bychom vodu brali z nějakého vodního toku. Technologie se také velmi zefektivňuje a v posledních letech výrazně klesá energetická náročnost.
Je v plánu i rozšíření technologie zasněžování do hor směrem na Novou Louku?
V následujících letech dojde také k rozšíření zasněžování až k rozcestí U Buku. Vznikne tak zhruba 4 kilometrový okruh, který budeme schopni pokrýt efektivně technickým sněhem. Je plánováno celkem 7 zasněžovacích tyčí s centrální vzduchovou technikou dole na stadionu tak, aby nedocházelo během zasněžování k rušení přírody. Celý systém je koncipován velmi šetrně, aby v létě běžný návštěvník nic nepoznal.. Rozcestí U Buku je položeno téměř o 100 metrů výše oproti stadionu v Bedřichově a prodloužení zasněžování tak zajistí pohodlnější, a hlavně bezpečnější nástup na Jizerskou magistrálu. Aktuálně intenzivně pracujeme na dodání a schválení veškerých administrativních náležitostí.
Jak probíhá úprava Jizerské magistrály?
Na úpravu máme celkem 4 rolby a díky efektivnímu rozprostření roleb po Jizerské magistrále, kde dvě rolby sídlí v Bedřichově, jedna na Jizerce a jedna pod Protrženou přehradou jsme schopni upravit všech 250 kilometrů stop v poměrně krátkém čase. V loňském roce byla navíc pořízena nová čtyřkolka, která umožňuje úpravu i při nižší sněhové pokrývce. Koordinace úpravy probíhá také v koordinaci s Lesy ČR, které provádí v horách hospodářskou činnost. Spolupráce probíhá v posledních letech výborně, a proto prosíme všechny běžkaře, aby respektovali, že účel lesa není jen rekreační. Setkáváme se i s extrémními případy, kdy jsou pracovníci Lesů ČR běžkaři napadáni třeba boucháním hůlkami do projíždějících vozů.
Používáte na úpravu tras nějaké nové technologie?
Ano, doba i technika se neustále vyvíjí. V současné době se snažíme na rolby instalovat gumové pásy. S tím souvisí také výměna frézy a stopařů umístěných za rolbou. Tyto technologie jednak umožňují strojovou úpravu při nižší sněhové pokrývce, ale také snižují spotřebu nafty, snižují časovou náročnost úprav a zajišťují kvalitnější a pevnější podklad tras. Gumovými pásy máme vybaveny už 2 rolby a strategií je postupná aplikace na všechny čtyři stroje. Nejedná se ale o nic levného, cena gumových pásů pro jeden stroj vyjde zhruba na milion korun.
Co pro magistrálu znamená Jizerská 50?
Je to pro nás opravdový vrchol sezóny a přizpůsobujeme tomu i naši práci a techniku. Pro nadcházející ročník máme připravené nové zařízení, které umožní vytvořit 4 stopy jednou rolbou. Možnost podílet se aktivně na organizaci Jizerské 50 nám vždy dodá novou energii a sílu na další roky. Ta atmosféra je neskutečná a doporučuji každému to zažít, ať už jako závodník nebo jen z pohledu diváka.
Co děláte v Jizerské o.p.s. v létě?
Kromě důležité údržby veškeré techniky probíhají např. prořezy náletů, oprava zábradlí a čištění tras i formou veřejných brigád. Pro tuto zimu budou také zábradlí na magistrále vybavena speciálními bezpečnostními matracemi od našeho partnera ABB. V neposlední řadě připravujeme investiční projekty, běžecké závody, závody na kolech a jiné letní aktivity. Letní sezóna se již návštěvností pomalu přibližuje té zimní.
Jak se mohou zapojit samotní běžkaři?
Jizerskou magistrálu během zimní sezóny navštíví už více než 1 milion lidí. Jsme nezisková organizace a bohužel jsme závislí zejména na financování z veřejných prostředků. Proto jsme moc rádi za každý příspěvek od samotných běžkařů a podporovatelů, ať už formou zakoupení známek, které najdete ve všech horských kioscích, nebo příspěvkem na náš transparentní účet. Přispět navíc mohou i všichni účastníci Jizerské 50, a to přímo při registraci na jakýkoli z osmi závodů.
A pokud budeš chtít rolbařům poděkovat za jejich práci, tak až je potkáš v terénu, neboj se na ně zamávat. Dělá jim to totiž ohromnou radost.
Přispěj na údržbu stop i ty v registračním systému SportID!
Pošli článek dál
×