ČEZ JIZERSKÁ 50
9. 2. 2025
Zbývá 1322 startovních čísel.
26.11.2024
Nejvíce navštěvované nástupní místo Jizerské magistrály čekají v následujících letech velké změny. V Bedřichově probíhají velké investice do technického zasněžování a v plánu je také kompletně nové zázemí – v prostoru stadionu vyrostou nové šatny, zázemí pro rolby a také krytá víceúčelová místnost. Nejen o plánovaných investicích, ale také o tom, jak vlastně funguje úprava stop a jak můžeš pomoci i ty nám v rozhovoru odpovídá Martin Kunc, ředitel Jizerské o.p.s., která se v Jizerských horách stará o úpravu 250 kilometrů běžkařských tras.
Jaké novinky se plánují na stadionu v Bedřichově?
Velkou plánovanou investicí je nové zázemí, které mimo šaten, WC a sprch nabídne také krytý víceúčelový prostor i nové moderní garáže pro rolby na úpravu Jizerské magistrály, a zajistí tak běžkařům výrazné zvýšení komfortu. Tento projekt má v současné době již platné stavební povolení a bude realizován v nejbližších letech. Máme se na co těšit.
Na co se běžkaři mohou těšit už v této zimní sezóně?
Díky prostředkům získaným z nadace ČEZ jsme pro nadcházející zimní sezónu byli schopni posílit klasické zasněžování na stadionu o 1 sněžné dělo. Díky testování dalších kusů zasněžovací techniky budeme mít celkem tuto zimu k dispozici celkem 9 kusů zasněžovací techniky. Jsme připraveni a jakmile to teploty dovolí, začneme naplno zasněžovat.
Revoluční novinkou bude v letošním roce technologie Snow PRO 70 od společnosti Demaclenko, která umožňuje výrobu technického sněhu i při teplotách nad bodem mrazu. Zařízení vyšlo na zhruba 8 milionů korun a je schopno vyrobit 70 m3 sněhu za 24 hodin. Zařízení by se mělo objevit na stadionu v Bedřichově už začátkem prosince a dlouhodobě bude garantovat zhruba kilometrový okruh pro běžkaře po celou zimní sezónu bez ohledu na aktuální teploty. V České republice budeme prvním místem, kde bude tato technologie využívána pro běžkaře. Efektivita technologie je ale výrazně nižší než tradiční zasněžování, a proto jakmile teploty klesnou pod bod mrazu, Snow PRO nahradí tradiční zasněžovací technika.
Jak výroba technického sněhu probíhá a jaké látky jsou k tomu využívány?
Stejně jako u klasického zasněžování se jedná pouze o vodu, vzduch a elektřinu. Nejsou využívány žádné chemické přísady ani jiné látky. Zařízení funguje podobně jako mrazák – vzniknou drobné zmrzlé sněhové krystalky, které jsou následně distribuovány na velké sněhové hromady, kde si udržují nízkou teplotu a neroztají. Vodu čerpáme pouze z nedaleké retenční nádrže, kam se na jaře z velké části opět vrací, když sníh taje. Je to takový lokální koloběh. Není to tak, že bychom vodu brali z nějakého vodního toku. Technologie se také velmi zefektivňuje a v posledních letech výrazně klesá energetická náročnost.
Je v plánu i rozšíření technologie zasněžování do hor směrem na Novou Louku?
V následujících letech dojde také k rozšíření zasněžování až k rozcestí U Buku. Vznikne tak zhruba 4 kilometrový okruh, který budeme schopni pokrýt efektivně technickým sněhem. Je plánováno celkem 7 zasněžovacích tyčí s centrální vzduchovou technikou dole na stadionu tak, aby nedocházelo během zasněžování k rušení přírody. Celý systém je koncipován velmi šetrně, aby v létě běžný návštěvník nic nepoznal.. Rozcestí U Buku je položeno téměř o 100 metrů výše oproti stadionu v Bedřichově a prodloužení zasněžování tak zajistí pohodlnější, a hlavně bezpečnější nástup na Jizerskou magistrálu. Aktuálně intenzivně pracujeme na dodání a schválení veškerých administrativních náležitostí.
Jak probíhá úprava Jizerské magistrály?
Na úpravu máme celkem 4 rolby a díky efektivnímu rozprostření roleb po Jizerské magistrále, kde dvě rolby sídlí v Bedřichově, jedna na Jizerce a jedna pod Protrženou přehradou jsme schopni upravit všech 250 kilometrů stop v poměrně krátkém čase. V loňském roce byla navíc pořízena nová čtyřkolka, která umožňuje úpravu i při nižší sněhové pokrývce. Koordinace úpravy probíhá také v koordinaci s Lesy ČR, které provádí v horách hospodářskou činnost. Spolupráce probíhá v posledních letech výborně, a proto prosíme všechny běžkaře, aby respektovali, že účel lesa není jen rekreační. Setkáváme se i s extrémními případy, kdy jsou pracovníci Lesů ČR běžkaři napadáni třeba boucháním hůlkami do projíždějících vozů.
Používáte na úpravu tras nějaké nové technologie?
Ano, doba i technika se neustále vyvíjí. V současné době se snažíme na rolby instalovat gumové pásy. S tím souvisí také výměna frézy a stopařů umístěných za rolbou. Tyto technologie jednak umožňují strojovou úpravu při nižší sněhové pokrývce, ale také snižují spotřebu nafty, snižují časovou náročnost úprav a zajišťují kvalitnější a pevnější podklad tras. Gumovými pásy máme vybaveny už 2 rolby a strategií je postupná aplikace na všechny čtyři stroje. Nejedná se ale o nic levného, cena gumových pásů pro jeden stroj vyjde zhruba na milion korun.
Co pro magistrálu znamená Jizerská 50?
Je to pro nás opravdový vrchol sezóny a přizpůsobujeme tomu i naši práci a techniku. Pro nadcházející ročník máme připravené nové zařízení, které umožní vytvořit 4 stopy jednou rolbou. Možnost podílet se aktivně na organizaci Jizerské 50 nám vždy dodá novou energii a sílu na další roky. Ta atmosféra je neskutečná a doporučuji každému to zažít, ať už jako závodník nebo jen z pohledu diváka.
Co děláte v Jizerské o.p.s. v létě?
Kromě důležité údržby veškeré techniky probíhají např. prořezy náletů, oprava zábradlí a čištění tras i formou veřejných brigád. Pro tuto zimu budou také zábradlí na magistrále vybavena speciálními bezpečnostními matracemi od našeho partnera ABB. V neposlední řadě připravujeme investiční projekty, běžecké závody, závody na kolech a jiné letní aktivity. Letní sezóna se již návštěvností pomalu přibližuje té zimní.
Jak se mohou zapojit samotní běžkaři?
Jizerskou magistrálu během zimní sezóny navštíví už více než 1 milion lidí. Jsme nezisková organizace a bohužel jsme závislí zejména na financování z veřejných prostředků. Proto jsme moc rádi za každý příspěvek od samotných běžkařů a podporovatelů, ať už formou zakoupení známek, které najdete ve všech horských kioscích, nebo příspěvkem na náš transparentní účet. Přispět navíc mohou i všichni účastníci Jizerské 50, a to přímo při registraci na jakýkoli z osmi závodů.
A pokud budeš chtít rolbařům poděkovat za jejich práci, tak až je potkáš v terénu, neboj se na ně zamávat. Dělá jim to totiž ohromnou radost.
Přispěj na údržbu stop i ty v registračním systému SportID!
Pošli článek dál
×
9. 2. 2025
Zbývá 1322 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 595 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 754 startovních čísel.
7. 2. 2025
Zbývá 253 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 301 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 216 startovních čísel.
7. 2. 2025
Registrace budou již brzy spuštěny
7. 2. 2025
Zbývá 82 startovních čísel.