ČEZ JIZERSKÁ 50
9. 2. 2025
Zbývá 1303 startovních čísel.
31.1.2023
Své o tom ví Jirka Stráněl (na fotografii vpravo), šéf mazacího servisu SWIX. Právě SWIX je již sedm let oficiálním mazacím servisem Jizerské 50. Co všechno to obnáší a na jaké detaily se musí zaměřit, aby mu závodníci nepřišli hodit lyže po závodě na hlavu? Rozhovor přináší společnost Grant Thornton, která je partnerem Klubu mistrů Jizerské 50, a která ví nejlépe, že síla je v detailech. Pojďme se společně podívat na ty ohledně mázy.
Jirko, představ nám pro zajímavost mazací servis v číslech. Kolik párů lyží připravíte na konkrétní závody? Kolik z vás „maže“?
Kompletním servisem připravíme na hlavní závod okolo 250 párů a za celou Jizerskou 50 okolo 600 párů lyží. Stoupacím voskem namažeme před startem padesátky ještě něco přes 300 dalších lyží. Na stadionu v Bedřichově je nás asi 25 mazačů včetně testerů a lidí okolo příjmu a výdeje lyží. V Liberci je většinou dalších 6 mazačů.
Online rezervační systém uvolňuje na Volkswagen Bedřichovskou 30 kapacitu pro 120 párů, na Jizerskou 25 kapacitu 140 párů a na hlavní závod ČEZ Jizerskou 50 dokonce 160 párů lyží.
Kolik se vás aktivně účastní přípravy lyží noc před hlavním závodem Jizerské 50?
Přes noc nás na stadionu bývá okolo 10. Ostatní si musí odpočinout, aby nám pomohli hlavně od velmi brzkého rána při mazání stoupacích vosků a výdeji připravených lyží závodníkům.
To u vás musí být pěkně rušno. A kolik času trvá připravit jeden pár lyží?
Když nebudu počítat veškerý čas strávený testováním lyží a volbou mázy, tak na přípravu jednoho páru potřebujeme okolo 20 minut.
Zbývá vůbec nějaká volná kapacita pro nově příchozí zájemce přímo na stadionu?
Na trasu 50 km jsme většinou plně vytíženi online registracemi. Ale pouze stoupací vosky mažeme i na počkání před závodem. Na ostatní závody se ještě kapacita na kompletní servisy najde.
Přibližte nám, jak to probíhá v praxi. Zákazník si online objedná mázu, vybere specifikaci, zaplatí a následně lyže předá buď při registraci v Liberci nebo přímo na stánku v Bedřichově, je to tak? Je nutné, aby lyže předával závodník osobně, vymezujete u klasiky např. odrazovou zónu?
Ano, je to tak. Nejlepší je, když každý závodník odevzdá lyže osobně a má jasně vyznačenou stoupací komoru. Když není komora označena, snažíme se to prodiskutovat a poradit, jak by to mohlo být dobré. Aby kvůli zbytečně dlouhé komoře nepřicházeli o výhodu skluznosti lyží. Ale zároveň aby to nebylo na úkor odrazu.
Na čem závisí rozhodnutí, co budete mazat? Co všechno měříte, hodnotíte?
Rozhodnutí vychází nejen z testování a měření hodnot, jako je teplota vzduchu, sněhu, jeho struktury apod., ale i z dlouhodobých „mazačských“ zkušeností, které není možné exaktně na místě měřit. Postupně pak testujeme námi vybrané kombinace skluzných a následně i stoupacích vosků. Testování probíhá průběžně již od čtvrtečního dne až skoro do poslední možné chvíle v brzkých ranních hodinách, abychom zvolili nejlépe, jak dokážeme. Víceméně náš postup je stejný jako mají profesionální týmy.
Jak probíhá kontrola, že je vše na 100 % připraveno? Jdete třeba projet náhodně vybrané lyže?
Máme již velmi zaběhlý funkční systém. Rozdělíme si práci, každý dělá svou část a jakmile má danou lyži hotovou, označí ji a předá na příslušné místo, aby na ni mohl začít pracovat další mazač. Před výdejem úplně všechny páry pečlivě kontrolujeme, jestli jsou kompletně namazané. Lyže projíždět není možné, jelikož by se sjela máza a také bychom z toho nepoznali, jestli jsou dobře namazané, protože lyže jsou na určitou váhu majitele a podle toho mají i stoupací komory.
Jak připravíte lyži, aby byla vhodně připravena pro podmínky na stadionu v Bedřichově a dalších místech s nižší nadmořskou výškou, ale zároveň i na Jizerce?
Toto je už hlavně o našich zkušenostech s mazáním lyží a správné kombinaci vosků, znalosti tratě a hodně i jak nám pomůže počasí.
Co byste poradil závodníkům, kteří zvažují, zda využít vašich služeb a jaké využít možnosti?
Možnosti jsou dvě, je možné si vybrat kompletní servis, nebo pouze namazání stoupacího vosku. Pokud chcete mít dobrý pocit ze skluzu lyže, určitě doporučuji kompletní servis.
Ve výběru aby se jeden vyznal! Přiblížíte nám, co znamenají zkratky HS, TPS, TS, Marathon, PS? Vyplatí se hobby závodníkovi investovat do kvalitnější mázy, pozná to v závodě?
Jedná se o druhy vosků, které jsou v daných mázách použity. Podrobný popis jednotlivých vosků si můžou zájemci prostudovat katalogu. Platí, že čím dražší máza, tím rychlejší máza. A pozná to i hobby závodník. Ta nejdražší je rovnocenná úrovni mázy profesionálního závodníka a pohybuje se kolem 1 600 Kč.
Co by si měl vzít s sebou na závod hobby závodník – jaký mu dáte tip?
Vždy v den závodu každý uvidí, co zrovna mažeme za stoupací vosky. Tím pádem doporučujeme si případně s sebou vzít ten daný stoupací vosk. Zároveň na trati máme místa, kde pomáháme všem závodníkům, kteří si nestrefili správně mázu.
Prozradíte, zda může být rozdíl v čase výkonu hobby závodníka, který jede na lyžích připravených od vás oproti skinnovým?
Skinnové lyže budou vždy skluzně pomalejší. Co se týče odrazu, „dobrá máza je dobrá máza“, ale pro někoho může být lyže „s chlupem“ známkou jistoty. Jen pozor, je důležité ho také před závodem správně ošetřit.
Na jakou příhodu za roky s Jizerskou 50 rád vzpomínáte?
Jednou se mazala po celou dobu Jizerské 50 stejná skluzná máza a povedlo se nám použít všechny vosky, které jsme aktuálně na stadionu a v Liberci měli. Tak jsme museli na otočku do Prahy do skladu jet pro další vosky na doplnění.
Podle jakého kritéria hodnotíte úspěšnost Jizerské 50 z pohledu šéfa mazacího servisu?
Zajímá mě zpětná vazba závodníků, která nám hodně řekne o tom, jak dobrou mázu jsme jim připravili. A samozřejmě zajímavé je pro nás i množství namazaných lyží.
Jak probíhá den ve stánku SWIX na Jizerské 50?
Každý den je lehce jiný z důvodu různých závodů a k tomu my potřebujeme přistupovat pokaždé lehce jinak. Ale v zásadě platí, že ráno se všichni na stánku sejdeme, řekneme si časový harmonogram dne, jaký závod v kolik startuje a podle toho rozplánujeme dozadu čas tak, abychom vše stihli otestovat a připravit. Rozdělíme si práci a začneme. Většinou si za celý den maximálně stihneme odskočit pro něco k snědku do stánků, jinak na nic jiného nemáme moc času. Menší odpočinek vždy máme po odstartování závodu, kdy ale musíme poklidit a připravit si věci na přípravu nově příchozích lyží na další závod. Končíme v pozdních nočních hodinách s tím, že máme předpřipravené vše potřebné na následující den.
Pošli článek dál
×
9. 2. 2025
Zbývá 1303 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 587 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 753 startovních čísel.
7. 2. 2025
Zbývá 252 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 300 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 214 startovních čísel.
7. 2. 2025
7. 2. 2025
Zbývá 82 startovních čísel.