ČEZ JIZERSKÁ 50
9. 2. 2025
Zbývá 1349 startovních čísel.
9.11.2023
Jizerská 50 už dávno není jenom o klasice. Volkswagen Bedřichovská 30 volně přináší celé akci zcela nový rozměr lyžování už 23 let. Vloni se navíc přidala kratší ČSOB Jizerská 17, pro ty, kteří s bruslením začínají, nebo do toho chtějí opravdu šlápnout od startu do cíle. Proč byste měli závodům volnou techniko dát šanci a jaké výhody bruslení přináší?
Dříve bylo běžecké lyžování jenom o klasice, až v 80. a 90. letech přinesl příchod nového stylu běžkařskou revoluci. Do pohybu na lyžích se posléze místo síly vnesl i švih, a tak dnes závodníci jezdí výrazně svižněji než v minulosti. Dlouhé skluzy nahradily mrštné a ladné odrazy.
Jizerská 50 na trend zareagovala už v roce 2001, kdy si závodníci mohli vybrat poprvé i trasu na 30 kilometrů bruslením. Volkswagen Bedřichovská 30 zůstala na programu dodnes a v průběhu času se stala oblíbenou stálicí celé akce, kterou si každoročně vychutnají stovky začátečníků i pokročilejších lyžařů. Příprava na bruslení je pro hobbíka výrazně jednodušší než na klasiku. Nemusí se mazat zrádné stoupací vosky, lyže nepotřebují šupiny, nebo chlupy, aby do kopce nepodkluzovaly, protože se zachytí o své hrany. Pro trénink není ani potřeba mazat lyže úplně před každou jízdou, pokud se výrazně nemění podmínky.
Při bruslení se navíc zapojí opravdu všechny svaly těla. Po rovině nezbývá klasikům, kteří chtějí, ať jim to sviští, nic jiného než soupaž. Ta bolí. Zapojuje se prakticky jen horní polovina těla. Naopak při bruslení jdou naráz jak ruce, tak nohy a všechno propojuje trup a dokonce i záda. Dokonalost v pohybu.
Zatímco klasika je o disciplíně ve stopě, bruslení je volný styl. Má spoustu variant, které běžkař může použít dle terénu a rychlosti. Zvolí si, jestli větší práci nechá na rukách, nebo nohách, případně může jedné části dát úplně odpočinout. Svaly tak vydrží pracovat déle. Jeden sval ale pracuje vždy více než při klasice – srdce. Bruslení zapojí všechny partie, a tak naše tělo potřebuje více okysličené krve. Krásně si tak zlepšíme fyzičku, kterou oceníme i při klasice.
Bruslení na lyžích v Jizerských horách? To je ráj!
Jizerky byly pro bruslení snad stvořené. Výjezdy a sjezdy nejsou příliš prudké a tak akorát dlouhé, aby se trasa hezky rytmicky střídala a měla i odpočinkové části. Při běžné vyjížďce na jizerské magistrále nás může trápit, že bruslaři mají k dispozici jen pás mezi stopami. Když jedou dva lyžaři proti sobě, jeden musí zákonitě uhnout. V některých úsecích je problém s prostorem – nedá se upravit dostatečně široký pruh pro bruslení a zároveň tam nechat obě stopy na klasiku.
Tyhle trable při závodech naštěstí neplatí. Vězte, že projet se po magistrále, která je upravena čistě pro bruslení je jiný zážitek než za „běžného provozu“. Podklad je rovnější a tvrdší. Můžeme za to tak lépe zabrat a užít si kouzlo bruslení. Registrujte se a přesvědčte se sami na Volkswagen Bedřichovské 30, nebo ČSOB Jizerské 17.
Pošli článek dál
×
9. 2. 2025
Zbývá 1349 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 600 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 762 startovních čísel.
7. 2. 2025
Zbývá 255 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 305 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 217 startovních čísel.
7. 2. 2025
Registrace budou již brzy spuštěny
7. 2. 2025
Zbývá 82 startovních čísel.