ČEZ JIZERSKÁ 50
9. 2. 2025
Zbývá 842 startovních čísel.
2.1.2025
Pavel Čapek, známá tvář sportovní redakce České televize, komentuje přímé přenosy Jizerské 50 už pěknou řádku let. V obsáhlém rozhovoru jsme společně probrali například jeho vztah k Padesátce, začátky komentování i srovnání s dalšími závody ze série Ski Classics.
Jak se dostanou záběry ze stopy až na televizní obrazovky?
Přímý přenos na místě je realizován pomocí stacionárních kamer v několika lokalitách, samozřejmě na stadionu v Bedřichově a pak třeba na Jizerce. Většina přenosu pak probíhá ze sněžných skútrů, které by na nadcházející Jizerské 50 měly být posíleny o 1 skútr na celkem již 4, a zapomenout nesmíme ani na vrtulník, který ze vzduchu mimo závodníky zabírá i nádhernou okolní krajinu. Signál ze všech kamer na zemi i z vrtulníku jde pak do letadla, které létá nad Jizerskými horami. Součástí celého procesu jsou i 2 přenosové vozy – v Bedřichově i na Jizerce.
Jak jste se dostal ke komentování sportovních přenosů?
Už v první třídě, kdy se nás paní učitelka ptala, čím bychom chtěli být, jsem odpověděl, že buď profesionálním fotbalistou, nebo televizním sportovním komentátorem. Později jsem zjistil, že to v té době bylo téměř výlučné, a tak jsem se rozhodl pro studium na ekonomické VŠE. Ke komentování jsem se potom nakonec dostal, když se ke mně úplnou náhodou dostala informace o konkurzu na pozici v redakci. A právě to bude 41 let, co jsem ve službách České televize.
Sám jste byl účastníkem několika závodů v rámci ČEZ Jizerské 50 – ČT Jizerské 10 a Jizerské 25. Jaké to je zažít něco, co dlouhodobě komentujete?
Svou účast na závodech Jizerské 50 bych spočítal na prstech jedné ruky a nepovažuji se ani za amatéra, ale spíše za turistu, a navíc ani nemám moc běžkařskou postavu, jsem spíše sjezdařský typ. Ono táhnout těch více než 90 kilogramů do kopců v Jizerkách je docela dřina. Ale je skvělé si to začít, a protože jsem více soutěživý typ a neumím se moc v těchto situacích flákat, nedalo mi to a jel jsem vždy tzv. na doraz. Jenže jsem většinou neměl optimálně vybrané lyže, a tak mě na rovinkách předjížděli skoro všichni, což člověku moc optimismu nedodá.
Komentujete všechny závody Ski Classics – v čem je Jizerská 50 jiná?
Největší rozdíl je v tom, že lyžování obecně se komentuje většinou od obrazovek, na rozdíl třeba od fotbalu, kde komentátoři obvykle a téměř po celou dobu přenosu sledují hru živě pohledem na hřiště. Tady je ale Jizerská 50 unikátní v tom, že jí mám možnost (jako jedinou ze všech závodů Ski Classics) komentovat přímo z místa, ze stadionu v Bedřichově, což je parádní např. v tom, že jsem se závodníky a dalšími přímo ve styku a všechny podmínky na místě si mohu rychle ověřit. Dalším plusem je také moje osobní znalost terénu – trasu Jizerské 50 znám z vlastní zkušenosti, což o většině ostatních závodů série říci nemohu.
Jak probíhá příprava na komentování?
Příprava probíhá kontinuálně. Před prvním živým přenosem dávám dohromady veškeré novinky, které sezóna přinese, a to jak z oficiálních stránek, tak i z osobních vztahů i třeba s některými závodníky. Například s Maxem Novakem, Švédem s českými kořeny, který je mimochodem vítězem ORLEN Sprintu z roků 2021 a 2022, si voláme před každým přenosem.
Jak vnímáte proměnu Jizerské 50 za dobu, co jí komentujete?
To, jak se Jizerská 50 vyvíjí, považuji za správný trend, kdy se akce postupně přibližuje závodům jako je Vasaloppet, kde už se jedná o týdenní záležitost. Nabídka závodů neustále stoupá a na své si přijde opravdu každý – ať už milovníci klasiky, volné techniky a v neposlední řadě také děti. V posledních letech byl přidán i atraktivní sprint, který přidává na divácké popularitě.
Co vás baví při běžkování nejraději?
Nejhezčí pocit mám, když se dostanu na kopec a čeká mě svižná cesta dolů. Mimo Jizerky pak s manželkou běžkujeme také rádi na Šumavě a v Krušných horách, které jsou z pohledu množství lidí trochu skromnější.
Pošli článek dál
×
9. 2. 2025
Zbývá 842 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 485 startovních čísel.
8. 2. 2025
Zbývá 597 startovních čísel.
7. 2. 2025
Zbývá 218 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 224 startovních čísel.
6. 2. 2025
Zbývá 168 startovních čísel.
7. 2. 2025
Informace k registracím najdete v propozici závodu
7. 2. 2025
Zbývá 77 startovních čísel.